We love Istanbul! - uppdaterat

Malenan 2013-11-02 08:46 (1 kommentar)
Jag kom till Istanbul söndag morgon med direkt nattflyg från Ouagadougou. A flög hit måndag kväll. Vi åker hem till Stockholm ikväll bägge två. Jag har alltså haft två dagar själv och så har A och jag haft fem dagar tillsammans, mor-dotter semester för första gången någonsin.

Vi har det så himla mysigt!!! A är jättekul att resa med! Liksom jag är hon lite äventyrlig och har mycket gott lokalsinne, och hon är alltid på gott humör. Vi tycker om att göra ungefär samma saker. Besöka en del muséer och moskéer, vandra runt i timmar (ibland med guidebokens hjälp, ibland på måfå), shoppa lite här och var, gärna billiga småsaker, småprata vänligt med folk vi möter ,och förstås njuta av den fantastiska turkiska maten.

A sa igår "Jag gillar verkligen Turkiet! Det finns massor av vackra intressanta historiska saker att titta på. Människorna är jättetrevliga och hjälpsamma. Allt är billigt så man kan handla mycket. Och maten är jättegod!"

Glömde att skriva att vi bägge älskar katterna som finns överallt! Första dagen räknade vi till 70! De bor alltså ute, är mer eller mindre skygga och mer eller mindre magra. Men det fina är att Istanbuliterna gillar dem. Det står skålar med färskt vatten och torrfoder lite överallt och en del bygger tom små hus till dem! A tar med sig alla charkuterier från frukosten och delar ut dem till de mest behövande under dagen :)

Frukosten ja, vi älskar turkisk frukost! Lättrostat bröd, flera sorters ost, den ena läckrare än den andra, gurkstavar, tomatklyftor, oliver, smör, honung, ibland omelett, och så många små glas hett starkt te! Mmmmm...

Vi har återigen bokat boende via airbnb.com, kan varmt rekommenderas!! Vi har en liten, jättefin lägenhet högst upp på 5e våningen med balkong och utsikt över husgyttret (samt snabb wifi). Vi bor nära Istiklal, affärer, caféer och kollektivtrafik. Värden, en ung Istanbulit vid namn Baris som hyr flera små våningar och fixar upp dem för att hyra ut dem till turister är otroligt trevlig och hjälpsam.

Igår var vi på hammam och blev skrubbade och masserade från topp till tå av bastanta damer som inte kunde ett ord engelska. Under en av mina vandringar tidigare i veckan hade jag hittat en hammam i utkanten av stan dit det inte kommer några turister, det var helt perfekt. Efteråt satt vi och drack hett chai med lermask i ansiktet.

Därefter tog vi en av de många pendel-färjorna över Bosporen till Üsküdar på asiatiska sidan av Istanbul, på däck drack vi åter några glas te. På Kanat i Üsküdar åt vi en massa smårätter på en fantastisk restaurang, bl.a. imam bayildi och den godaste pistaschglass jag någonsin ätit. Nästan mer pistaschnötter än glass i den!

Kvällen innan åt vi stekt fisk under Galatabron. Det visade sig att restaurangens ägare bott många år i Göteborg och pratade flytande svenska. Han sa gång på gång "Jag saknar Göteborg!" (Det var fö han som rekommenderade restaurangen i Üsküdar.) Där kom vi också i samspråk med två supertrevliga unga frank-tunisiskor. De blev smått förälskade i A :).

Här följer en längre beskrivning av måndagen, då jag ännu var ensam.

Jag har haft en riktigt bra dag. Den har innehållit nära nog allt det jag söker när jag är ute och reser : vatten, vyer, konst, historia, god mat, varierad arkitektur, lokalt folkliv, mycket promenerande och fotograferande… Saknas bara lite musik och dans och någon att prata med emellanåt :)

Efter frukost tog jag spårvagnen över Galatabron till den gamla staden och vandrade runt bland båtarna och fotade. Sedan tog jag färjan mot det Gyllene Hornet. Ute på däcket gick en man gick runt med små teglas på en bricka. Älskar det, det känns så civiliserat. Gott och hett var det också.

Gick av vid Ayvansaray. Därifrån följde jag den gamla stadsmuren som uppfördes på 400-talet och som sedan stod emot otaliga belägringsförsök i tusen år. Knatade ständigt uppåt. Gjorde diverse avstickare och följde vindlande smågator. Fascinerades av de färgglada, delvis fallfärdiga husen. Tog förstås en massa bilder. Nickade och sa ”Merhaba” till folk som tittade vänligt på mig.

Sent omsider kom jag fram till Chora/Karyie muséet. En kyrka med anor från 300-talet som pryds med utsökta fresker och mosaik från 1300-talet. Fantastiskt att se men jag var ändå lite besviken. I guideboken stod det att få besöker den men där var i själva verket fullt med folk. Samt att mosaiken är i klass med de i Ravenna. Det är de inte. Jag var där på en tågluff för 30 år sedan och glömmer dem aldrig. Dock är muséet mer än värt att besökas.

Precis mitt emot ligger ett mysigt kafé med enkel mat och stor utservering. Där slog jag mig ner i solen och avnjöt läcker kycklingkebab med nypressad granatäpplejuice. Njöt i fulla drag.

Sedan vandrade jag tillbaka till den gamla stadsmuren och hittade ett ställe där man kunde klättra upp. Fick nästan svindel pga avsaknaden av någon form av staket… Fantastisk utsikt över vattnet och staden. Två unga kvinnor i huvudduk satt högst upp på ett av tornen. Häftig bild.

Därefter besökte jag en mycket vacker moské från 1500-talet, Mihrimah Sultan. Besökte den fantastiskt ståtliga blå Moskén från 1600-talet igår, där var det fullt med folk. Denna däremot var helt tom, vilket alltid ger en speciell känsla. Moskéer ingick ju alltid i stora komplex med skola, marknad och bad. Här finns badet, hammamen, kvar. Kikade in och det såg bra ut. Tror jag ska gå dit med A.

På min fortsatta vandring ramlade jag plötsligt på en lokal frukt- o grönsaksmarknad som ringlade sig fram på smala gator i flera kvarter. Tog en del foton och blev bjuden på en mandarin, sa ”teshekür” :) Allting kostade 5-10 kronor kilot.

Så småningom kom jag fram till Top Kapi-porten där Mehmet II lyckades inta staden 1453 vilket ledde till slutet på Konstantinopel och de byzantinska kejsarna och början på Istanbul.
En bit därifrån kom jag en spårvagnslinje som tog mig hela vägen hem. Efter många timmars vandring var det skönt att sitta och vila i 40 minuter och bara se staden glida förbi.

Innan jag attackerade den branta kullen upp till huset där jag bor i Galatasaray köpte jag rostade kastanjer och ännu en granatäpplejuice. En äldre man pressade den framför mig, så gott!

Har suttit hemma och vilat och sorterat foton i flera timmar. Nu är det dags att gå ut och äta nånting och sen åka och hämta A på flygplatsen.