Lämna mig inte!

kicko 2003-06-07 18:00 (12 kommentarer)
Ett skrämmande "tack för allt, ta väl hand om dig"-brev från en emellanåt självmordsbenägen god vän gav mig panik idag och jag började reflektera över huruvida min totala skräck för att bli övergiven har något att göra med min pappas död när jag var liten eller om jag bara överanalyserar.

Lite av varje kanske.

Snigel

Ett elakt meddelande från din vän i mitt tycke... Men så är jag kanske skadad genom självmord i familjen när jag var yngre. Blir bara oerhört förbannad, ledsen och besviken när jag tänker på/läser om självmord... Så enormt egoistiskt! (Ja, jag inser också att personen ifråga mår dåligt och inte tänker på samma sätt som jag, men i mina ögon är självmord den mest egoistiska handling man kan ta till)

2003-06-08 01:35:26

my

jag tycker. att vissa saker har man rätt att välja. i vissa situationer har man rätt att vara egoistiskt. och när det handlar om sitt eget liv, så får man det.

men jag vet hur ont det gör när någon nära tar självmord. jag vet det.

men jag tycker ändå att man måste få ha den rätten kvar. en del saker kan man inte göra för andra.

2003-06-08 14:33:37

kicki

elakt vet jag inte. det var ju snarare för att vara snäll som hon alls hörde av sig, typ...
och jag anser att det mesta man gör i livet är egoistiskt - även när man gör saker för andra gör man det ju oftast för att man själv mår bra av det på ett eller annat sätt. och jag har inga andra än högst egoistiska skäl för att vilja ha kvar henne heller.
jag håller med er bägge... och det verkar vara faran över för den här gången. Jag har inte pratat med henne, hon svarar inte i telefon, men en vän tittar till henne ett par ggr om dan och ger oss rapporter om hur det står till med henne.

2003-06-08 20:12:16

Heidi

Men det er lov å vera sint når nokon har tatt sitt eige liv. Sjølv om dei var sjuke i tankane har ein rett til å vera rasande for det er eit stort svik.

2003-06-09 10:24:37

Vic

Ja, det är verkligen viktigt att leva sitt liv för andras skull. Det är inte relevant hur du mår, huvudsaken är att du inte SVIKER någon. Det vore ju verkligen hemskt om ditt mående skulle påverka någon negativt. Nej, det är mycket bättre att tiga och lida, så har du iallafall inte SVIKIT någon.

Näe, fy vad blekt.

2003-06-09 13:50:31

Kapten Per

Deprimerade människor går väldigt mycket upp i sitt egna ego så det till slut är det ända som spelar någon roll.

2003-06-09 14:50:18

Snigel

Jag misstänker att jag inte skulle kommenterat denna text alls eftersom jag inte ö.h. kan vara objektiv i den här frågan. Allt är känskor och noll förnuft...
För mig som barn var det ett enormt svek när min pappa inte orkade längre och lämnade oss alla utan minsta förvarning. Sorry, men jag kan inte annat än bli förbannad och ledsen och om du Vic tycker att jag är blek då så fine...

2003-06-09 15:16:52

kicki

Snigel: vad är det för fel med att vara subjektiv?
Jag tror att man kan se på självmord antingen som ett val - varvid det blir ett enorms svek - eller som nåt man inte själv rår på... min pappa dog av en svår infektion (möjligen kombinerat med läkarslarv, men ingen i familjen har nånsin orkat kolla upp det) och jag vet inte om jag skulle känna mig mer sviken och övergiven om han begått självmord, eftersom jag inte ser självmord som ett val.
Depression är en farlig sjukdom med hög dödsrisk ...

2003-06-09 15:41:36

my

det är ett lidande.

ett lidande att stå ut igenom.

ska man fortsätta lida trots att det skadar en själv likaväl som andra?

2003-06-10 12:46:34

my

det är som det är en helt annan sak när man pratar om psykiskt lidande och fysiskt. ingen anklagar en att man inte står ut ifall man har en påle genom magen. men ifall någon är djupt deprimerad så är det inte lika farligt för det syns inte.

2003-06-10 12:47:35

Vic

Det är en sak att känna sig sviken, det är din reaktion och du har rätt att känna vad du vill. Men att därifrån ta steget till att påstå att det är ett svek och att han har svikit är en helt fucking annan sak, och jag vet att folk i allmänhet inte kan skilja på de två sakerna så jag borde väl inte heller ha kommenterat.

2003-06-10 17:14:53

Heidi

Eg veit om barn som har funne faren sin hengd i kjellaren Det ER eit svik etter mi meining, sjølv om han sikkert ikkje såg nokon annan løysing så var det eit svik mot eit ansvar han hadde for å gje nokon ein best mogleg oppvekst. Eg har gjennom arbeidet i skulen sett barn få store deler av barndomen øydelagd pga sjølvmord i næraste familie. Eg meiner på same måten at det ville vera eit svik om eg emigrerte til Australia og lot dei fire barna mine vera att her med barndomen sin. Sjølv om ein deprimert person ikkje ser annan løysing og kanskje ikkje kan stillast til ansvar for sine handlinger så meiner eg framleis at det er eit svik. Nå snakkar eg spesielt om foreldre som "med vilje" døyr frå mindreårige barn, og eg trur det er viktig at barna får lov å høyra at dei har lov til å vera sinte viss det er det dei kjenner på.

2003-06-10 19:31:30


Info
Namn
Kicki
Född
-
Hemstad
Nkp
E-post
-
Hemsida
Medlem sedan
2003-02-13
Antal texter
803
Övrigt
Valspråk

Never underestimate the power of human stupidity

Utmärkelser
  • Hypodeas jultävling 2005
  • Lövtävlingen 2006
  • Lövtävlingen 2007