Varför skaffar folk barn?

Anni 2006-01-10 13:56 (18 kommentarer)
Nu tänker jag sticka ut hakan! Jag vet att Hypodea är fullt av småbarnsmammor, och är beredd på stryk...

Under trettondagshelgen var jag iväg ett par dagar med mina två bästa tjejkompisar och deras barn, sammanlagt 6 st från 0-8 år.

Vi låg 2 vuxna och 4 barn i ett rum och försökte sova, det gick inte så bra... Minsta bebisen var genomförkyld och kunde knappt andas och vaknade massa gånger och skrek. Stackarn! Det kunde hon inte hjälpa, det förstår jag, men lik förbaskat var det lite jobbigt att ingen fick sova. Hennes syster skulle till varje pris ligga hos sin mamma i en 70-bred säng - nackspärr och ryggskott. De andra barnen vaknade kl 7 och skulle titta på barnprogram och väckte förstås alla när de hojtade omkring och klampade i trappan. Det är bara att inse - jag är bortskämd med "egen kuppe". Jag blev trött och grinig efter en sömnlös natt. Hur orkar småbarnsmammor stå på benen när det är så jämt?

När vi skulle äta slogs barnen om platserna. Mammorna hade fullt upp att mata dom, bre mackor, hälla upp mjölk. "NEJ VILL INTE HA!!!" Hälla upp saft. Torka upp saft. Där satt jag - skulle jag hjälpa till med barnen eller äta själv? Hur kul är det att sitta där och äta själv med barnen, alternativ vänta tills alla barnen ätit upp och sen äta med mammorna?

Bullbitar i soffan, bullbitar på golvet, bullbitar som sitter fast under strumporna när man går genom köket. Snyta näsa, torka dregel, byta bajsblöjor i en enda oändlig cirkel. Mina kompisar satt inte ner en sekund under hela helgen. Vi fick totalt en timme att prata, när alla barnen lyckades somna framåt elvatiden på kvällen.

Vad gör man som kompis när ett barn håller på att klättra på möblerna och men VET att dom kommer att ramla och slå sej när som helst? Ingriper eller tar ett steg tillbaka? Det är inte mitt ansvar!

Jag tror jag är så van vid att ha koll på allting i mitt lilla organiserade liv, så jag blir galen på att inte kunna överblicka alla barnen med vidhängande kaos.

Iväg och åka pulka. Det tar en halvtimme att få på alla barnen kläderna. Var är alla vantar, sockar, halsdukar, mössor? En lägger sej på hallgolvet och VÄGRAR! De stora barnen vill inte följa med, de vill leka med lego inne istället. Det vore enklare att tämja en stack full av myror!

När vi äntligen kommer ut allihop ska alla stora barnen sitta i pulkorna, de små barnen orkar inte gå, vi vuxna drar och drar. I pulkabacken turas om dom att skrika, bli hungriga, kissnödiga och slåss om vems tur det är att åka. Ska jag stå bredvid och ha tråkigt och frysa om fötterna eller hjälpa mammorna att dra pulkor upp för backen gång på gång?

Som "kompisen utan egna barn" är man med på barnens villkor. Mammorna är i första hand mammor, inte mina kompisar. Jag förstår det. Jag kan försöka vara delaktig så gott jag kan i barnens värld och hjälpa mammorna att ta hand om dom, men jag är hela tiden otillräcklig, vet inte hur dom brukar göra och känner att jag inte vill lägga mej i för mycket heller. Mammorna kräver inte att jag ska vara barnvakt bara för att jag är där, men samtidigt blir det ensamt och trist att stå bredvid och vänta.

Det som skrämmer mej är den totala ofriheten. Att inte äga sin egen tid, sin egen kropp, sitt eget liv. Aldrig kunna äta innan alla andra är mätta, inte kunna slappna av en sekund!

Jag vet att tålamodet kommer med hormonerna. Jag vet att man älskar dom små lymlarna till vanvett och gärna offrar allt för dom när man är mamma. Men jag är inte mamma. Jag är en kompis bredvid och just nu känns det som att jag aldrig har varit lyckligare över min frihet.

Första morgonen ensam hemma igen njuter jag av stillheten. Sover så länge jag vill. Äter en lugn frukost med varmt te utan att vara rädd för att nån ska hälla ut koppen och bränna sej. Jag sitter i min tysta lägenhet och läser en bok utan att bli störd. Jag kan åka vart jag vill, när jag vill och det tar en minut att hoppa i jacka och skor.

VARFÖR SKAFFAR FOLK BARN?!

Skylla

Ha ha, precis så där är det. Och så en läkarutbildning på det. Mumma! ;)

Man fattar inte vad man ger sig in på och när man väl fattat så älskar man så obegripligt och det finns dessutom ingen chans att reklamera. Sånt är livet.

2006-01-10 14:35:27

Mani

Bra fråga. Jag ställer mig fortfarande helt oförstående, väl medveten om att jag kanske kommer ändra mig någon gång.

2006-01-10 14:36:29

cr***grrl

ja, exakt, VARFÖR? din helg låter som en mardröm! dessutom tror jag inte att man nödvändigtvis älskar sina barn med automatik - själv kan jag inte tänka mig ngt värre än att bli slav dygnet runt åt en otacksam unge.

2006-01-10 14:38:10

Liila

Ja, jag tycker iallafall att det är tur att folk skaffar barn annars skulle man ju inte få läsa alla klockrena förklaringar, tankar och kloka ord osv som de vuxna, de som tidigare också varit barn har skrivit. ;))

2006-01-10 14:55:38

Ita

Det är ett dilemma, hur mycket ansvar ska man ta på sig som "kompisen utan egna barn". Så mycket man vill och får - är väl det enklaste. Jag tror att det blir enklare att umgås med barnfamiljer på det viset om man gör det. Sen hänger väl det också på hur väl man känner familjen etc. Men som med min svägerskas dotter, jag hugger i och har synpunkter och säger åt henne, och hytter åt henne etc...lägger mej nog i en hel del.. när jag tänker efter. Men så har vi kommit varandra nära med tanke på allt deras familj utsätts för så det gör att det känns OK för alla parter. Hon är trygg med mej och svägerskan är trygg med mej och vet att jag tar hand om henne om det behövs. Så det kanske gör det lite speciellt i vårt fall. Dock är det enda jag har erfarenhet av som "kompisen utan egna barn".

2006-01-10 15:26:15

tori

åh, jag blir helt matt. och det är precis sånt som får också mig att tvivla på om det ska alstras barn någon gång...

2006-01-10 15:29:24

Anni

Som ni kanske ser av nästa "moster-text" var det inte bara jobbigt under helgen heller... Visst gillar jag ungarna, men det blev lite för mycket med hela skocken.
Det är nog tur att man inte kan reklamera som Skylla säjer.
Och Liila har ju rätt - alla har vi varit små. Fast själv var jag förstås ett oerhört snällt och väluppfostrat litet barn... ,-)

2006-01-10 16:24:19

Corn

Nu ska jag vara knäpp och säga såhär: Ofta VÄLJER man inte att skaffa barn. Jag tror att om alla barn vore planerade så skulle det inte finnas så många barn! Och det här låter väl helt dumt men för mig var det inte så att vi läste på och funderade supermycket på hur det skulle vara att ha barn - för många är det ju ett naturligt nästa-steg efter samboskap osv, det är ju en häftig grej, en sammansmältning, det är ju det yttersta beviset på ens kärlek, en rent fysisk grej. Det låter kanske helt ego? men så var det i alla fall. Och så kan jag tillägga att sådär jobbiga och extragalna är ju barnen oftare när man är borta/på semester/ihop med andra, än vad de är hemma.

2006-01-10 16:26:18

Anni

Corn, du har rätt. Det är säkert därför jag inte har vågat skaffa några barn, för att jag tänker alldeles för mycket och planerar. Eller för att jag inte vågat satsa på nån kärlek...
Sen måste jag i ärlighetens namn erkänna att barnen faktiskt är ovanligt snälla och välartade allihop, i vanliga fall och en i sänder!

2006-01-10 16:36:44

Corn

Sen tror jag också att man har någon inbyggd känsla av att "sådär jobbiga skulle ALDRIG våra barn bli, för att våra gener är så bra/för att vi skulle vara så bra mot dem och uppfostra dem rätt", innan man får barn, och det är nog tur för vår överlevnads skull för ens tankar om hur ens egna barn blir stämmer ju sällan, haha.

2006-01-10 16:54:11

Vicky

Uj, uj, uj... Full rulle! Och detta sitter man och längtar efter?!! Fast jag blir inte så mycket mer nöjd och avslappnad av allt mitt navelluddspetande heller. Däremot skulle jag aldrig åkt med på den helgen, du gav dig av på. För många barn och mammor samtidigt. Huva!

2006-01-10 16:55:01

Corn

Citerar dig Anni: "Bullbitar i soffan, bullbitar på golvet, bullbitar som sitter fast under strumporna när man går genom köket. Snyta näsa, torka dregel, byta bajsblöjor i en enda oändlig cirkel."

Det är ju precis sådär mina texter ser ut, typ varje dag, haha :D

2006-01-10 16:57:52

Anni

Jo fast när du skriver om det låter det ju bara mysigt. Hur bär du dej åt??

2006-01-10 17:01:28

Skylla

Och så är det väl lite av den ultimata utmaningen i livet. Hålla ihop ett förhållande och uppfostra ett barn. Släng dig i väggen, Renata Chlumska! ;)

(Och ni ser ju alla hur bra det går för mig, ha ha!)

2006-01-10 19:13:43

Skylla

Och... ja, det är sant Corn, det låter så puttrigt och mysigt och pysigt när du beskriver det. Så harmoniskt. Till skillnad från mina texter.

2006-01-10 19:15:39

Livstid

haha, jag relaterar så jag vill grina åt allas texter. Precis så där är det att ha barn, precis så är det att umgås med andras barn. Skitjobbigt. Men så kommer det en liten glimt av sol i barnaögonen och man orkar en liten stund till i bullträsket. Men att umgås och sova I SAMMA RUM som två andra vuxna och SEX BARN det skulle jag aldrig göra för jag vet hur det blir. Jag tycker du slipper det i fortsättningen.
Ska jag öht umgås med andras barn ska det vara något barn i taget och på platser där barnen känner sig hemma och vet vad de ska göra och kan och får göra. mindre tjat och bråk på så sätt. Helst träffar jag dock mina vänner som har barn UTAN deras barn. Klart det är kul att träffa ungarna då och då ibland, men jag älskar att prata vuxenprat och dricka kaffe och det får man inte göra om barn är med - jag är exakt likadan själv, blir mamma först och främst när min unge är med.
Tröstar mig med (när jag känner mig odjursaktig) att det är viktigt att odla vuxna relationer utan barn. En dag är barnen stora och vill inte umgås med mig längre, har jag inte odlat mina egna vänskaper då, så står jag där och har inga vänner kvar.
Tack för en bra text, Anni, du skulle vända dig till tidningen Mama eller nåt sånt och få den publicerad!!

2006-01-10 20:31:31

jag

haha, jag har också en sån där mardrömsupplevelse med min syrras barn, a k a kids from hell. tror den ska få en egen text >:)

2006-01-10 21:20:20

vajlet

vad värre är o som ingen säger är att man inte alls alltid avskyr det de gör o ändå älskar dem till vanvett, glina alltså. ibland avskyr man dem. kanske somliga aldrig gör det, men jag tror många kan skriva under på att man sällan drivs till sån ilska av nån annan än sina barn, varken föräldrar, syskon, man/fru eller chef.

och man väljer ofta inte att få dem, man blir med barn och tycker att alternativet att INTE få den är värre.. och tur är väl det, annars skulle jorden vara väldans glesbefolkad, för glesbefolkad för att fixa pensioner o uskor o annat att ta hand om alla, föräldrar o icke-föräldrar.

uttrycker mig dåligt idag. är dötrött.. faktiskt mest på grund av konflikter med ena dottern..

2006-01-11 13:04:37


Info
Namn
Anni
Född
-
Hemstad
Västkusten
E-post
-
Hemsida
Medlem sedan
2004-07-12
Antal texter
1 442
Övrigt
Valspråk

Lev livet levande!