Mammor och skuld

kicko 2003-09-16 01:15 (15 kommentarer)
Det verkar som åtminstone en del mammor får gå nån hemlig och effektiv kurs i konsten att skuldbelägga sina barn (och så småningom barnbarn). Mitt ex hade en mormor som var mästare i den konsten och min nuvarande älsklings mor ligger inte långt efter.
Får hon bara öva några årtionden till så...

I helgen lyckades hon med konststycket att få Lars att må dåligt hela fredagen och lördag morgon genom att mer eller mindre gråta i telefonen för att han inte kommit förbi och rensat upp bland sina gamla skolsaker (visst, de har legat där sen i somras så det borde ha gjorts men ändå).
Hon hade mage att få det att låta som om det var nåt fel med att vi faktiskt hade planer för lördagkvällen (en sån ovanlig och oförlåtlig grej va?) - och när hon fick reda på att det var Ulrika som vi skulle till så ojjade hon sig över att Ulrika minsann var viktigare än hon (hallå, hon FYLLDE ÅR!), för vi åkte minsann hem till henne på svärmors födelsedag oxå (jupp, vi åkte därifrån kl19 istället för typ 21, efter att ha varit där hela jävla dan).
Och just ja. Vi kommer ju aldrig och hälsar på henne som de andra pågarna gör. Lars tvillingbror har varit arbetslös och utan liv och har åkt hem nån gång i veckan för att han gillar sällskapet, och stannar några dagar i stöten. Storebror har bil och åker förbi för att lämna av sin dotter när han åker och handlar, och kommer förbi för att hjälpa till med saker svärmor inte orkar lite då och då när han har tid.
Och sen var vi visst asociala som satte oss i trädgården och läste innan det var dags att åka till kyrkan på dagen för svärfasrs gravsättning oxå. I skuggan hon rekommenderade oss att söka upp för det var en varm dag. Alla var griniga och lättstötta den dan, sorg och värme är ingen bra kombination. Troligen var det helt fel av oss att hålla oss undan och inte orka starta ett stort gräl om gravstenar som andra i familjen gjorde...
*suck*

Av nån anledning tar hon alltid upp sånt i telefon, aldrig så att jag hör det. Så jävla synd, för jag skulle ge henne svar på tal. Påpeka att vägarna faktiskt går från Lödde till Lund oxå, inte bara åt andra hållet. Att det går alldeles jäkla utmärkt för henne att hälsa på oss. Det tar dessutom typ 20 min för henne med bil, 1h med buss för oss. Och på tal om hur viktiga vi är så vet jag vem som åkte hem tidigt när Lars och jag hade födelsedagskalas. Inte var det Ulrika i alla fall...

Jag blir så förbannad på såna fasoner som hon har för sig! Lars och hans bröder har gett upp med att försöka påpeka för henne hur hon beter sig - själv får jag allt för sällan nån chans. Men jag var jäkligt när att ringa henne i lördags morse och tala om för henne att hennes beteende fick hennes son att sitta och ha ont i magen över att behöva åka hem till henne, att hennes krav spädde på den stress han skulle behöva lördagen för att vila upp sig från.

Men det är inte min sak att göra, det är inte min strid.
Hon vet nog vad hon gör som håller den ifrån mig, för jag skulle inte tveka ett ögonblick att ge mig in i den...

Fredrike

Om du orkar och kan: ta striden ändå, även om den egentligen inte är din. Jag har en likadan mammam och det GÅR INTE att ta såna strider själv, jag skulle ha gett vad som helst för att ha någon som gjorde det åt mig.

2003-09-16 11:54:35

Mormor

Vill bara påpeka att skon kan vara på den andra foten också. Jag har fått höra att jag inte hälsar på mina barn tillräckligt ofta, inte intresserar mig nog för mina barnbarn, inte köper lika mycket presenter och kläder som farmodern till barnbarnet mm.
Det är inte heller så roligt.

2003-09-16 17:36:00

morsan

Bra att du skrev att mormor också gör så! Mor har gått i en "bra" skola...vilket iofs kunde resulterat i motsatsen också. Antingen gör man likadant som sin mamma eller tvärtom. Jag tror (hoppas) också att det är en bieffekt av att hon blev änka nyss...hon vill ha sina pågar hos sig ofta, ofta...
Och nu raderade jag texten till Fredrike och Mormor för det blev en hel följetång...låt mig bara säga att jag känner med er båda...

2003-09-16 19:34:36

kicko

fast det var mitt ex mormor - hans mor var inte alls så.

Och om det ändå vore så "väl" ... hon var sån innan med. Fast då hade hon dessutom energi att ifrågasätta Lars klädstil, frisyr osv. Och min med emellanåt. Nu ligger fokus på att vi inte hälsar på. Så där har du nog rätt, klart hon vill ha sina pågar hos sig.

2003-09-16 20:21:26

kicko

och du får följetonga bäst du vill här, bara så du det. =)

2003-09-16 20:22:21

kicko

Förresten, Fredrike - skulle det verkligen funka med din mamma om nån annan stred åt dig? Jag uppfattar det bara som att jag inte når fram, vad jag säger spelar liksom ingen roll.

2003-09-16 20:50:56

Fredrike

Nej, det är klart att den relationen inte skulle bli bättre. Men jag skulle må oerhört mycket bättre av att någon vågade och oprkade göra vad jag inte förmår: markera/säga ifrån när en annan person systematiskt gör (eller gjorde) att jag mår dåligt.

2003-09-16 21:47:49

Lurv

Skuld skuld, ska aldrig själv bli mamma, risken finns att man blir likadan själv - vill aldrig bli så, aldrig aldrig, aldrig...stackars alla som finns runtomkring och som hon skapar dåligt samvete hos. Ibland tror jag att dagens mammors "lägga-skuld-på-barnen-syndrom" kommer ifrån att de plötsligt bli ensamma då barnen flyttar åt olika håll och skapar ett eget liv. Förut bodde barnen kanske mer i samma stad som föräldrarna, men idag flyttar de längre bort och får intressen utanför familjen...mammorna har helt enkelt inte skaffat något eget liv. De förlorar sitt liv när barnen försvinner eftersom deras liv tidigare var barnens liv. De känner sig ensamma och rädda och den enda strategi för att få tillbaka livet utan att be om det är att få barnen att känna skuld och indirekt binda dem till sig igen...jag hatar den strategin!!!

2003-09-16 22:08:57

morsan

missade ex :-)
Men Lurv, skuld- syndromet är absolut inte nytt! Det borde väl vara mindre nu när så många av oss arbetar och har ett eget vuxenliv.

2003-09-16 22:17:11

Lurv

men...mammorna verkar inte ha något eget vuxenliv, och det är just därför skuldsyndromet uppenbara sig, eller?
Vi, barnen lever ett liv med stora nätverk och många intressen. Inte alla mammor naturligtvis, men en del, har aldrig lärt sig att leva ett liv på egen hand utan har alltid levt för andra...plötsligt är det ingen som behöver dem längre...jag behöver ingen som tvättar eller som berättar för mig vilket yrke som av egen erfarenhet talar om för mig att jag inte borde ta det eller det andra jobbet, satsa på den eller den andra utbildningen...jag klarar liksom det själv. Men mammor (vissar av dem) vill vara de som vet bäst vad som gäller för deras barn. De kan aldrig förstå att barnen blir vuxna och inte längre behöver den där beroenderelationen till mammorna..´.men mammorna behöver den och lägger på skuld

2003-09-16 22:54:02

Fredrike

Äh, den där teorin tror jag inte på. Mammor har alltid kunnat trycka på sina barns ömma punkter. De vet var de sitter - de har sett oss växa upp. Navelsträngen smärtar när den brister och jag tror aldrig att den slutar göra det. (Men jag ska kanske inte yttra mig... jag har ju inga egna barn, och då får man ju inte ha en åsikt har jag lärt mig. "Vänta du bara tills du får egna barn så ska du få se att du minsann ändrar dig och börjar tycka precis som jaaaaaag". *irriterad i förskott* :-))

2003-09-16 23:19:31

Frigg

Som jag ser det så är det i mycket bristen på eget liv som gör mammor så upptagna med att skuldbelägga sina barn.
Vilket ger dig en infallsvinkel att arbeta på. Om du stöttar svärmor till att skaffa ett liv - gå studiecirklar, börja måla om hemma, gå med i pensionärsföringen eller vad som nu kan passa henne - så kommer du att märka effekten även på hennes sätt gentemot Lars...

2003-09-17 00:25:14

Lurv

ja, det är rätta medicinen att låta mammorna få ett eget liv, ett eget intresse. Men det är svårt att få dem att inse att man inte av ondska försöker fånga deras intresse i någon hobby istället för engagera sig i sina barn utan att det är för deras egen skull. På vilket sätt ska man inleda dem i ett nytt intresse utan att de ska börja lägga ännu en skuld på barnen...nämligen att de försöker få mammorna själgående utan att vara beroende av barnen?

2003-09-17 00:58:41

catja

tack och lov är inte min mamma sån,(varken mot mig eller mina bröder) men tyvärr så har svärmor en förmåga att uttrycka sig på liknande sätt. :(.

2003-09-17 09:11:21

Tintomara

Apropå eget liv... min moster har fem barn. (Ruskigt trevlga allihop.) De är gifta och har barn och hon tillbringar nog 90 % av sin tid som pensionär med att resa runt till sina barn och hjälpa dem, med barnpassning i första hand, men även annat som kan behövas. Vad jag har kunnat förstå tycker alla barnen och deras respektive att detta är jättebra och mysigt. Hon är verkligen en otroligt trevlig person, så det kan jag förstå. Men vad jag inte förstår är att hon inte verkar sakna ett "eget" liv. Jag skulle bli galen. När jag blir pensionär vill jag förvisso träffa mina avkomlingar ibland, men jag vill också hinna träffa alla vänner, gå på kurser, utställningar, teater och konserter, ägna mig åt hobbies och allt sådant. Och tillbringa tid i mitt eget hem inte minst. Jag förstår inte hur hon står ut - eller kanske jag är förfärligt egoistisk? Nå, var och en blir salig på sin tro. Men ska pensioneringen se ut som för min moster så jobbar jag hellre.

2003-09-17 11:36:09


Info
Namn
Kicki
Född
-
Hemstad
Nkp
E-post
-
Hemsida
Medlem sedan
2003-02-13
Antal texter
803
Övrigt
Valspråk

Never underestimate the power of human stupidity

Utmärkelser
  • Hypodeas jultävling 2005
  • Lövtävlingen 2006
  • Lövtävlingen 2007